Tuesday, 21 July 2015

One of The Box is Mine


Because I believe that men's brains are made up of little boxes (this man talks about it until 1:35). Bermaksud dalam otak lelaki ni ada kotak-kotak kecil. Satu kotak untuk kerja, satu kotak untuk hobi, satu kotak untuk keluarga dan satu kotak untuk skandal(?). Itu yang membuatkan aku masih meneruskan hubungan ni.

Bukannya aku tak tahu dia dah ada anak bini. Tapi somehow along the way, we stopped talking about it. Aku tak tanya pasal anak bini dia dan dia dah tak cerita. Aku pulak tak pasti samada aku nak tahu atau tak. Dia hidup macam orang bujang, balik kerja selalu singgah minum. Masa puasa hari tu, selalu jugak buka puasa dengan kawan-kawan kat luar. Wife dia tak bising ke? Malam-malam lepak minum luar. Tak layan anak-anak ke? Hari minggu dia selalunya tak mesej. Bila malam mesej, aku tanyakan dia tadi buat apa. Katanya dia duduk rehat kat rumah je. Masa tu dah dekat nak raya. Tak shopping raya ke? Aku yang dok risau memikirkan persiapan raya untuk keluarga dia. Tapi aku tak suarakan soalan-soalan aku tu. Apa yang dia cakap, aku okkan je. Mungkin dia nak jaga perasaan aku so dia takla cerita apa dia buat dengan family dia. Aku pun tak marah kalau dia tak mesej aku lama sebab aku kata kat dia aku faham. Dia tengah memberi perhatian pada satu kotak. Dan kotak yang ada aku ni, dia tutup dan letak tepi kejap. Aku faham, terlalu faham.

Tapi kadang-kadang tak boleh nak elak hati ni tersentak bila dia sebut perkataan anak, orang rumah. Walau masa tu tak cakap dengan aku, tapi bila terdengar perkataan tu, kaki aku macam ditarik untuk pijak ke bumi nyata. Dia suami orang. Yang paling sadisnya bila reality hits in a dream. Aku selalu mimpikan dia tapi mimpi yang menunjukkan realiti. Satu mimpi tu, aku kononnya tengok gambar-gambar dia dalam social media. Gambar yang terawal, gambar dia seorang, lepas tu gamba dia 1 family tapi dia crop gambar family dia, lepas tu lama kelamaan gambar dia dan family dia tanpa crop. Bila tersedar, rasa taknak fikir apa-apa sebab tak mahu rasa perasaan tu. Satu lagi mimpi waktu tu kat kilang, dia bawa anak dia datang. Siap dukung anak dia (Dengarnya anak-anak manja dengan dia). Rupanya dia buat majlis hari jadi anak dia kat kilang. Waktu tu aku senyum saja tapi aku mengelak dari hadir. Bila tersedar, sekali lagi aku tak mahu fikir rasa tu.

This relationship getting serious every day. Ada ketika rasa bersalah hadir. Ada ketika terasa kalau dah macam ni perasaan aku kat dia, boleh ke aku terima cinta lain. Wahai suami, sekali lagi diminta anda tepek indication kat dahi supaya saya senang tahu, supaya saya tak lagi menunggu.




Sunday, 12 July 2015

Raya ni nak Happy

Raya ni nak happy...

Azam setiap kali raya. Setiap kali raya jugalah air mata ni senang sangat nak tumpah. Setiap kali raya jugalah syaitan yang sebulan terikat tu serang aku dulu sebab raya je aku mudah mengamuk.

Kenapa? Harapan raya terlalu tinggi. Harapan nakkan rumah kekal cantik sebab dah penat mengemas masa bulan puasa. Lebur. Harapan nakkan balang kuih sentiasa penuh dan tak perlu refill setiap kali anak buah melantak kuih raya dalam balang depan TV. Lebur. Harapan nak buat photoshoot raya sambil pegang props bagai dan ada beratus gambar untuk dipilih sebagai profile picture FB. Lebur. Harapan nak beraya rumah saudara mara sambil menggayakan baju raya yang dah try test sejuta kali depan cermin sebelum raya. Lebur.

Semakin tua ni kena terima dan redha yang raya sekarang takkan sama lagi macam dulu. Dulu, semua benda tersedia. Baju raya pun mak gosokkan. Duit raya tunggu orang hulur je. Pinggan mangkuk takyah basuh. Pakai comel-comel, lepas solat raya, balik Labu beraya dengan sepupu-sepupu. Pergi beraya ke rumah orang tak kenal. Tak payah pikir apa-apa.

Sebab sekarang aku memaksa diri untuk berfikir. Nak happy pun kena fikir. Kena fikir untuk buat sesuatu yang akan membuatkan aku happy di hari raya. Apa yang perlu fikir? Fikir untuk beri harapan yang paling minima di hari raya ni. Bertahun dah aku sambut raya dan sedih pasal benda yang sama. So, aku kena standby awal-awal untuk terima perkara yang sama tahun ni dengan hati yang redha.

Moga dengan mohon happy tahun ni, tahun depan aku dapat salam cium tangan suami. Hehe. Encik suami, sila tepek indication kat dahi menyatakan awak tu suami saya. Saya dah ready nak jadi rusuk kiri awak ni.

Sunday, 21 June 2015

Luahan Hati Berbunga

WAJIB KAHWIN!

Tapi dengan sape???

Aku makin seram dengan perasaan aku terhadap K ni. Rasa makin sayang dan macam dah tak segan silu pulak aku nak tunjuk. Aku dah boleh cakap 'miss you' kat dia. Ayat yang susah sangat-sangat nak keluar dari mulut aku kepada orang lain. Sebab aku jenis, kalau tak ikhlas, tak akan cakap. Dan satu lagi tak akan cakap sebab taknak tunjuk perasaan sebenar. So, ni kira dah ikhlas dan nak tunjuk dah ni.

Sebab ni kan hubungan rahsia, so aku tak boleh langsung nak share kisah aku kat sesape. Waima kucing sendiri. Simpan sorang-sorang. Senyum sorang-sorang (tu dah selalu), risau sorang-sorang, sedih sorang-sorang. So, ni jela tempat luahan hati dan mohon yang membaca sekadar baca. 

He is so sweet. Like sumpah, sweet! Satu hari tu, kitorang tengah tunggu nak meeting. Tempat aku dari dulu memang sebelah dia, atau lebih tepat sebelah section dia. So, aku sampai je, dia gamit aku and bisik kat telinga aku "aku rindu kau". Aku senyum je. Sekali lagi dia datang bisik...

Aku sebenarnya selalu sangat usha dia dari cermin tingkap tinted depan aku. I used to hate that place. Sempit, takde privacy. Tapi I kinda like that place now especially the tingkap. Dari situ aku boleh nampak reflection dia. Kalau boring-boring, ngantuk-ngantuk, automatik pandang tingkap dan renung dalam-dalam untuk cari silhouette dia. Sebelum ni pandang kiri cari H. Tapi sekarang macam lupa pulak H. Kadang-kadang je cari dia takut-takut dia tak datang sebab dah resign. K pun selalu je datang tempat aku. Konon-konon nak cerita pasal kerja. Bunyi cerita kerja tu audible la tapi lepas tu ada je selingan kata-kata manja. Which is sweet kot. Tapi dia tak duduk lama. Tak macam dulu time dia boleh duduk sebelah aku berjam2. Mungkin dia segan, atau dia takut orang lain syak, atau mungkin dia geram. Ha...yang tu seram.

Masa meeting satu hari  tu, aku dah elok-elok duduk sebelah dia lepas tu dia ada panggil sorang budak section lain nak inform something. Lepas tu budak tu tak reti pulak nak balik ke tempat asal dia tadi. Dua tiga kali si K ni halau budak tu "Dahla, pegi belakang balik. Kacau je aku nak duk sebelah tunang aku," Bunyi memang macam lawak, tapi aku tau dia serius, dan aku pun dalam hati memang menyokong 100% dia halau budak tu tapi aku segan la nak cakap jugak. Aku senyum je la. Tapi kelakar kot sebab dah dua tiga kali cakap, budak tu langsung tak berganjak. Ye betul dia taknak kitorang duduk sebelah-sebelah. Dan ada satu hari meeting tu pulak, dia tak join. Member dia join. Tiba-tiba dia dari mana tah datang, panggil nama aku dan bisik, "I miss you". Aku tak terkata apa sebab macam amende la datang tiba-tiba semata nak cakap tu. Tapi sudahnya aku dok pikir tu je masa meeting.

Aku sekarang selalu duduk kat bilik lain. Jauh dari dia. Hari tu, dia pun duduk kat bilik tu kejap sebab dia ada kerja khas. So, masa tu rasa macam nak berterima kasih kat bos dia sebab tak bagi dia duduk kat ofis dan aku pulak dengan sukarelanya jauhkan diri dari kawan-kawan untuk buat benda paling bosan dalam bilik tu. Dia kadang-kadang panggil aku tanyakan pasal komputer. Aku pulak bukan tau sangat, tapi dia sungguh-sungguh mintak aku bantu. Dalam pada menghulurkan bantuan tu, ada yang jeles. Skandal lama dia. Aku pun masih jeles dengan skandal lama dia ni. Yela, dulu diorang ni skandal berat sampai ada nak resign. Tapi aku pikir balik, sekarang K skandal aku. Cerita dia dulu, buat peringatan sekali-sekala je untuk aku. Nampak la jelesnye tu sebab ulang alik lalu dekat dengan tempat kitorang, ada barang yang patah. (Eh, marah betul tu), tetiba tegur barang yang aku pakai, dan time tu jugak minah ni jadi helpless sebab acah-acah mintak tolong kat K. Kelakar pun ada jugak dengan minah ni.

Tapi masalah/ bless nya bilik ni ialah ramai sangat umat manusia. Jarang kami dapat tinggal berdua. (Dilindungi dari maksiat...). Dia ni suka pinjam barang aku sebab dalam proses ambil dan pulang barang tu, cuba nak buat contact. Tapi selalu tak berjaya sebab aku elak. Elak untuk mengelak jadi pompuan gatal. Selalu kalau dia panggil aku, mata mesti kenyit-kenyit sambil pandang orang, sebab takut orang lain nampak. Benda tu bagi aku macam comel tau sebab kami berdua je yang tau benda ni. Simpan sesuatu rahsia berdua is such a thrill!

Pheww, macam mana boleh gigih nak bercerita ni tak taula. Tapi mungkin tu la, sebab takde tempat nak share. Ni bukan share la, just luahan hati yang berbunga-bunga.




Tuesday, 16 June 2015

Pertama Kali

Pertama kali.

Cuba sedaya upaya untuk nafikan. Tak percayakan kata rindu dia, tak percayakan kata cinta dia. Nafikan perasaan yang rindu jugak kat dia dan nafikan perasaan sayang yang dah makin bercambah.

Pertama kali tak malu nak tunjuk kat orang, dia istimewa untuk aku sekarang. Tak marah bila orang sebut-sebut nama dia dan kaitkan dengan aku. Tak kisah bila dia panggil aku banyak kali mintak tunjuk ajar MS Excel yang aku pun tak berapa reti.

Pertama kali aku suka orang yang suka aku.
Pertama kali jua aku suka tu suami orang.

Dear future husband, mohon tepek indication di dahi yang awak tu suami saya nanti.

Monday, 18 May 2015

'Janda' Hujung Minggu

Kadang-kadang rasa cam vangang gak nak share cerita camni. Tapi cerita jela.

Sebab apa aku susah nak cakap aku sayang orang, rindu orang...? Sebab kalau aku dah ada perasaan ni, dia milik aku. Milik aku seorang. Dan dah tentu si K bukan milik aku. Tapi sebab aku dah mula ada sikit perasaan mengarut tu, maka aku jadi sedih. Aku sedih bila aku sangat faham mana letak duduk aku ni.

I used to like weekend. Tapi sekarang aku jadi sedih bila hujung minggu sebab aku akan jadi 'janda'. No wechat dari malam jumaat sampai la ke malam ahad. Kalau ada pun sikit-sikit dan cerita selalu tergantung. Tiba-tiba je dia langsung tak balas. Dan tiba-tiba je dia boleh mesej balik dengan perkataan 'sayang', 'miss u', 'dear', 'luv'. Dah sampai masa perkataan2 tu semua dah tak memberi makna kat aku. So, aku jadi macam orang mati laki di hari minggu. Checking phone seratus juta kali. Refresh(?) kot2 mesej tersangkut tak masuk. Do those crazy stuff yang tak logik dilakukan pada sebijik telefon. Dok pujuk hati dengan lagu The Lima - Separuh Masa dan finally aku nyanyi lagu 'the chicken rice shop' siap dengan kokokan ayam kat hujung. 

Dia wechat malam ahad tu dalam pukul 10. Agak awal daripada biasa. Aku agak dia pegi layan bola. Memang betul pon. Aku buat2 sentap, tapi bukan buat dah kot bila dah sampai keluar air mata tengok mesej dia. Nak buat tak layan tapi....rindu. Dah acaner? Lepas tu dia cakap dia nak layan bola dia. Ok, marah bila dia cakap camtu, tapi aku cakap ok. Lepas dah agak lama aku tanya "bola tak habis lagi ke?" lama....tak jawab. Aku pun cakap aku nak tido. Lama...baru balas dengan ayat standard dia tu. Patut ke aku tak marah?

Pagi tadi aku jadi pompuan normal. Pompuan normal dia merajuk. So, aku merajuk betul tadi. Pagi tu aku pegi tempat, tak nampak dia. Tengok reflection tingkap pun tak nampak dia. Ah, sudah. Tak datang ke? Aku tekad pegi toilet. Ade plak.. Dia tegur aku, aku buat muka masam. Dia wechat, suruh aku senyum. Aku cakap taknak. Tapi bila aku mood merajuk macam ni, aku lagi senang nak borak ngan dia dan dia tak le malu nak cakap ngan aku. Kira cam ada modal la bila buat2 marah macam ni. Dia datang kat aku, cakap "lama tunggu ni". Aku tanya dia "sapa yang lama tunggu skang ni?" Aku tak pernah cakap macam tu sebab kan aku selalu cakap aku faham tapi hari ni aku nak jadi pompuan normal. 

Ko ingat watak Ayda Jebat dalam 'Isteri Separuh Masa' tu dia tak paham ke? Dia paham tapi sebab laki tu masih nakkan dia, jadi dia cuma jadi pompuan normal. Merajuk, buat mengada2, nakkan laki tu teman dia sepanjang masa. Ada satu cerita aku tak ingat tajuk apa. Pelakonnya Ayu Raudhah. Heronya pun tak ingat sapa. Tapi diorang ni kena kahwin kontrak. Laki tu dah ada makwe, dan dia kata kat makwe dia mintak tunggu setahun lebih. Dalam cerita tu, penonton dibuat supaya simpati dengan watak Ayu. Tapi sebenarnya watak makwe ni yang paling sadis. Dia tak salah. Dia dah dijanjikan jadi isteri dan akhirnya dia terpaksa beralah bila hero dah sayang kat bini. Hua, sedih sungguh.

Bukan nak suruh kesian, tapi hati pompuan. Penuh misteri yang kadang-kadang pompuan pun tak tahu. Nah, ni lagu pujuk hati 'janda hujung minggu'.


Tuesday, 12 May 2015

Bibit Kisah Temuduga SPA Pembantu Pendaftaran KP17

Cerita ni bulan lepas, so agak2 dah berkarat sikit la ye nak cerita balik. Kisahnya pada 10 April 2015 aku telah mendapat khidmat pesanan ringkas atau ringkasnya lagi SMS mengatakan aku dipanggil untuk temuduga SPA Pembantu Pendaftaran Gred KP27. SMS tu suruh aku ke laman web SPA untuk detail.

So, aku pergi laman web SPA dan betullah yang aku dipanggil temuduga Pembantu Pendaftaran pada 30 April 2015 kat Wisma Negeri, Seremban. Lepas tu, teruslah aku cari2 blog untuk dapatkan tips temuduga kerajaan. 1st time nih interview gomen. Lepas tu, pada 14 April, aku terima 1 lagi SMS yang sama tapi kali ni dia jadi gred KP17 pulak. So, mana satu betul? Gred KP17 tu yang betul dan aku tak bother pun kenapa sebelum ni KP27. 

Dipendekkan cerita yang tak berapa panjang ni, aku pergila ke Wisma Negeri pada 30 April tu. Tak kekok sangat masuk situ sebab sebelum ni dah pergi tukar IC (ni mungkin cerita kat post lain). Interview tulis dalam surat tu pukul 09.10 pagi. Aku sampai situ dekat pukul 08.30. Aku tanyakan kat kaunter ambik nombor dan orang tu tunjukkan kat aku pintu masuk ofis. Aku pun masuk dan rupanya akak kaunter tu tunjuk kat aku arah nak pergi mana. Aku pulak bajet-bajet nak duduk bagai kat situ. Sempat tak duduk lagi, ikutla akak tu. Dia tunjukkan kat aku suruh masuk bilik mesyuarat. Dalam tu ada 3 orang lagi. Ingatkan semuanya nak interview, rupanya ada sorang tu coordinator. Aku pulak main terjah masuk tak bagi salam terus nak duduk. Akak coordinator tu yang bagi salam dan suruh aku duduk sebelah dia. Aiyo, terperanjat mak dik. Muka akak coordinator tu seperti cikgu sekolah rendah dan aku merasakan waktu tu aku darjah 3. Rasa bersalah sebab masuk dengan tak sopan. 

Pastu akak tu yang namanya...tak ingat, mintak salinan sijil. Aku pun bagi dan dia tanya mana sijil SPM aku. Aku takde sijil SPM, aku ada slip je. Dia tanya kenapa tak ambik. Aku pun cakap la, takde masa nak ambik. "Takkanla kerja takde cuti sampai takde masa nak ambik" tanya akak tu tadi. Well, soklan tu membuatkan aku rasa macam umur baru 22 tahun lepas grad. Dem, aku dah 11 tahun habis SPM kot dan takde sape pun pernah tanya sijil SPM aku. Elok je aku keje dah 3, 4 tempat dah. Aku macam dalam hati dah berkata kalau takde sijil SPM, tak boleh interview, aku dah siap sedia nak balik dah. Akak tu suruh nanti pergi sekolah ambik sijil. Aku angguk jela.

Lepas tu akak tu bagi la sikit tips kat kami 3 orang apa nak hafal, soklan2 yang bakal ditanya oleh penemuduga. Dia suruh hafal misi, visi, carta organisasi. Siapa Ketua Pengarah Pendaftaran Negara, Timbalan2 Ketua Pengarah, apa deskripsi tugas. Apa itu MyKad, MyKid. Cuak gak dan masa tu rasa macam dulu2 time nak ambik ujian PAFA depan ustazah. 

Masa tu jugakla telefon aku berbunyi. Aku dah niat nak silent tapi sebab takut ada call emergency dari kilang, jadi aku decide dekat nak masuk interview kang, baru aku nak silent. Akak macam cikgu tu suruh silent telefon. Tapi aku angkat jugak nombor tak kenal tu, manalah tau daripada supplier aku ke. Aku angkat, rupanya daripada kilang yang aku mintak kerja haritu. Dia tanya aku kerja ke. Soalan tu pada hari tersebut sungguh mengelirukan. Aku kerja, tapi hari ni aku cuti. Pastu dia cakap kita nak pakai orang urgent, ingatkan aku tak ada kerja lagi. Pastu, aku dengan agak desperate cakap aku boleh datang interview bila2. Tapi dia kata dia nak urgent. Mungkin dia tau kat kilang aku sekarang notis 3 bulan. Lama sangat dia nak tunggu. So, takdela aku dapat arrange interview di hari interview ni. 

Sambung cerita interview hari ni, akak tu tanya sama ada kami ada apa2 soklan lagi tak sebelum dia nak bawa pergi ke bilik interview. So, kami ni pun adalah tanya sikit pastu kami semua ni dibawa ke bilik interview. Member sorang tu masuk dulu. Aku tak tau mana dia tau dia kena masuk. Dia masuk tinggalkan beg dia kat luar. Lepas tu, lebih kurang 5 minit, dia keluar dan tanya kat member sorang lagi, "jawatan ni nama Pembantu Tadbir kan?" Member sorang tu jawab, "bukan, Pembantu Pendaftaran" sambil tunjuk kat sign dekat tiang depan. Member tengah interview tu pun ambik surat tawaran dia dari dalam beg dan masuk balik sambung interview. Dalam 5 minit lepas tu dia keluar. Dia kata kat kami semua yang kitorang hafal tu ditanya. Aku dan member sorang lagi tu dah simpan pun notes. Tawakal jela. Pastu member tu tunggu bunyi loceng. Puiihh, tak dengar kot loceng bunyi halus. Member dah cuak sebab tak pasti bunyi loceng. Aku lagila, tadi langsung tak dengar bunyi loceng tu. Pastu kitorang pasang telinga, dan bila dengar tu cepat2 suruh dia masuk. Dia interview tak lama pun. Sementara tunggu dia habis, ada sorang akak approach aku. Dia kerja situ dan muka dia macam cikgu praktikal sekolah. Muka semangat tau. So, kitorang borak2 la. Dia cakap, kalau ada nametag, pakai nametag. Kiranya pakai nametag tempat aku sedang kerja. Senang penemuduga tengok nama. Tapi aku memang takde nametag. Jadi, dia kata tu antara tips temuduga la. Mungkin gak dia sebaya ngan aku tapi sebab aku rasa macam budak baru lepas grad, so, semua kat situ akak dan abang bagi aku.

Habis member tu interview, giliran aku la plak kan. Dengar loceng, akak macam cikgu praktikal tu suruh masuk dan pesan, ketuk pintu, bagi salam. Ok, aku buat. Lepas tu aku bagi fail sijil asal aku kat penemuduga. Ada 2 orang. Sorang laki, sorang pompuan. Terus ditanya kenapa aku takde sijil SPM. Dalam masa aku terangkan kenapa aku takde sijil tu aku pun duduk. Sebab aku rasa macam kekok pulak bercerita sambil berdiri. Haha! Bukan kena tunggu dia suruh duduk dulu ke? Tapi dia dah cerita panjang suruh aku pergi ambil sijil bla, bla, bla. Jadi, aku pun duduk jela.

Soalan pertama dia tanya suruh perkenalkan diri. Aku pun cerita la...lepas tu aku pandang penemuduga, dia beria pandang aku. Oh, lupa kena buat eye contact. So, aku pun sambung cerita sambil buat eye contact. Dia tanya sekarang aku kerja apa. Aku cakapla aku assisstant engineer (tak bertauliah). Dia tanya, sanggup ke nak kerja ni sebab gaji rendah sebelum dia teruskan temuduga. Aku pun sebenarnya tak jitu keputusan sanggup atau tak. Nak kerja kerajaan, nak berhenti kerja sekarang ni, tapi sayang dengan gaji sekarang, gaji jawatan kerajaan ni terlalu kecik. Aku datang ni untuk pengalaman dan takut kalau tak datang, SPA banned plak nama aku. Jadi, aku dengan konfidennye mengatakan, "Saya percaya untuk bermula dari bawah" aku dengar balik, gelak plak. Haha! Lepas tu dia cakapla gaji rendah, RM936, kenaikan pun sikit dalam RM80 ke RM90 je setahun. Naik pangkat bukan ikut macam swasta, ikut skill map, tapi ikut kekosongan. Aku dengan konfidennya mengatakan aku faham semua tu walau dalam hati dah berbelah bagi di situ.

Lepas dia percaya kefahaman aku, dia tanyakan apa deskripsi tugas. Aku pun bagi tau. Hafal 8, rasanya bagi 5 je pastu cakap 'dan lain2'. Mengelat...Lepas tu dia tanya apa maklumat pada mykad. Aku cerita la ada nama, alamat etc. Pastu dia tanya plak apa fungsi mykad yang aku tahu. Hampeh, tadi akak macam cikgu tu tak suruh hafal pun. Yang aku tau ada fungsi kad ATM. Yang lain aku tak boleh nak recall dan untuk mengelak muka cuak nak fikir, aku cakap "tu je yang saya tau, maaf". Pastu penemuduga pompuan tu pun terangkan apa lagi fungsi2 mykad. Ni carilah sendiri sebab aku pun tak ingat apa dia cakap. Aku angguk je macam burung belatuk time dia cakap. Haha! Pastu ditanya plak JPN ni bawah kementerian apa. Fuh, nasib baik dah hafal. Hafal tau. Ni sepatutnya pengetahuan am. Bawah Kementerian Dalam Negeri. Ditanya pulak siapa menteri. Aku pun jawabla Zahid Hamidi dengan pangkat2 dia sekali. Lepas tu ditanya pulak kenapa aku patut diambil berkerja. Aku pun gorengla masak kicap. Haha. Pastu dia cakap kerja ni kerja kat kaunter, kalau kat Putrajaya, mungkin kerja dalam ofis. Macam mana nak tangani pelanggan yang marah2. Aku pun goreng berlada. Haha! "Kalau orang tu tak faham lagi?" Aku cakap "saya akan minta orang lagi tinggi daripada saya terangkan kat dia" Penemuduga pun angguk2, tapi tak taula itu ke jawapan yang dia nak. Soalan last dia tanya sanggup tak ditempatkan jauh2. Sabah ke, Sarawak ke, kat pedalaman ke? aku gelak 'hehehe' je dan cakap "boleh.....lagipun saya masih bujang, takde komitmen lagi, hehehehehe..." panjang la jugak gelak tak ikhlas nak cover cuak aku tu. Lepas tu penemu duga perempuan tu tanya kat penemuduga laki tu ada soklan lagi tak. Oh, dia geleng2 sambil senyum. Nak cerita, yang tanya soklan semua penemuduga pompuan tu dan yang laki tu dari awal sampai habes dok senyum sipu2 je. Pastu mereka pun ucap terima kasih, aku pun ucap terima kasih. Sebelum keluar, kat muka pintu, aku beri salam. 

Akak macam cikgu praktikal tu kat luar lagi. Dia tanya ok ke? dengan muka semangat tau. So, aku pun senyum cakap ok. Okla, 9.10am, waktu aku patut interview tapi dah habis dah. Sempat lagi kalau nak masuk kerja 10.30 tapi sebab dah mintak cuti sehari. So, aku pun decide pegi PD kejar ketam.


Cerita di atas ni sekadar pengalaman tak seberapa aku. Tak layak nak dijadikan tips temuduga terhebat 2015 pun. Sekadar cerita dan bolehla ambik mana patut dan haruslah diambil buat pedoman supaya jangan dibuat pada mana yang tak patut. Happy to share guys! Good luck dalam temuduga anda. 



Sunday, 10 May 2015

Rindu

Sekarang ni...rindu. Tapi tak tau dengan sape.

Hari ni hari ibu. So, seperti biasa tak pernah sambut dan tak akan boleh sambut dengan mak. So mungkin rindu kat mak. Tiap-tiap hari pun rindu dengan mak, tapi mungkin sebab semua orang sangat gigih post something to their mother kat FB dan IG. Macamlah mak2 mereka tu ada FB dan IG. Oh, mak mereka muda. So adela benda2 tu. Ok, jeles.

Kedua, mungkin rindu dengan Allah sebab cuti sekarang. Sejak aku makan Aura White ni, period au macam tak menentu. Seminggu akan keluar tompok sikit2 lepas tu after seminggu baru keluar macam period normal.Lama la tak dapat solat.

Ketiga, mungkin rindu kat Fahrin Ahmad. Dia kan kahwin semalam. Sejujurnya memang tak rasa apa. Jeles pun tak, marah pun tak cuma rasa sedikit sedih. Sedih sebab kahwinnya lelaki yang aku jadikan shield. Shield macam mana? Ni cerita yang aku tak pernah bagitau sesiapa. Tapi ia bukanlah rahsia, cuma tak pernah bagitau. Fahrin Ahmad sekadar alasan. Aku bukan minat dia sangat. Lakonan dia pun aku jarang sangat tengok. Cuma dia antara artis lelaki hensem yang solo. So, dia bertindak sebagai shield bila orang sentuh soal boyfriend, kahwin, suami dan setaranya. Aku akan cakap aku suka fahrin, aku nak fahrin jadi husband. Sesiapa yang approach, aku cakap aku nak orang macam Fahrin. Bila aku nak berangan pasal kahwin dan cerita kat orang, aku akan cerita konon2 fahrin suami aku. Hakikat sebenar aku taknak orang fikir aku pathetic sebab solo sangat2. Boyfriend pun takde. So, aku letak je la nama Fahrin Ahmad dan semua orang ingat aku betul2 suka dengan dia. So, lepas ni siapa nak jadi mangsa aku sebagai shield?

Keempat, mungkin rindu dengan K. Seminggu lebih tak jumpa dia langsung. Dia mesej cakap miss aku. Tapi macam mana aku nak percaya bila kadang2 aku balas, dia ambik masa lama sangat nak balas. Dan ayatnya ialah miss aku. Bila dok ulang ayat sama setiap kali. Ayat tu jadi macam no meaning. Dan aku sedih sebab aku faham. Aku faham dia sedang mengutamakan orang lain selain aku. Dan aku perlu redha sebab siapa aku nak mempersoalkan pada yang bukan hak?

Yang kelima. Ni bukan rindu. Tapi nervous nak keje besok. Nak brief pagi. Nak cerita pasal audit. Adoi, benda paling tak suka. Dulu, aku dah gain self confidence untuk bercakap, tapi jadi down bila kena marah waktu bagi briefing tu. Gosh, I hate the toyol kepala gondol tu so much. Can't anyone see that dia tu nanah dalam section tu. Bila tengok bos section lain rasa jeles sangat sebab mereka yang lain ni sangat baik dan boleh diajak berbincang...Ya Allah kuatkanlah semangat aku untuk menempuh hari mendatang. Andai ini dugaanku untuk dapat masa depan yang terbaik, di dunia dan akhirat, aku redha Ya Allah.