Monday 18 May 2015

'Janda' Hujung Minggu

Kadang-kadang rasa cam vangang gak nak share cerita camni. Tapi cerita jela.

Sebab apa aku susah nak cakap aku sayang orang, rindu orang...? Sebab kalau aku dah ada perasaan ni, dia milik aku. Milik aku seorang. Dan dah tentu si K bukan milik aku. Tapi sebab aku dah mula ada sikit perasaan mengarut tu, maka aku jadi sedih. Aku sedih bila aku sangat faham mana letak duduk aku ni.

I used to like weekend. Tapi sekarang aku jadi sedih bila hujung minggu sebab aku akan jadi 'janda'. No wechat dari malam jumaat sampai la ke malam ahad. Kalau ada pun sikit-sikit dan cerita selalu tergantung. Tiba-tiba je dia langsung tak balas. Dan tiba-tiba je dia boleh mesej balik dengan perkataan 'sayang', 'miss u', 'dear', 'luv'. Dah sampai masa perkataan2 tu semua dah tak memberi makna kat aku. So, aku jadi macam orang mati laki di hari minggu. Checking phone seratus juta kali. Refresh(?) kot2 mesej tersangkut tak masuk. Do those crazy stuff yang tak logik dilakukan pada sebijik telefon. Dok pujuk hati dengan lagu The Lima - Separuh Masa dan finally aku nyanyi lagu 'the chicken rice shop' siap dengan kokokan ayam kat hujung. 

Dia wechat malam ahad tu dalam pukul 10. Agak awal daripada biasa. Aku agak dia pegi layan bola. Memang betul pon. Aku buat2 sentap, tapi bukan buat dah kot bila dah sampai keluar air mata tengok mesej dia. Nak buat tak layan tapi....rindu. Dah acaner? Lepas tu dia cakap dia nak layan bola dia. Ok, marah bila dia cakap camtu, tapi aku cakap ok. Lepas dah agak lama aku tanya "bola tak habis lagi ke?" lama....tak jawab. Aku pun cakap aku nak tido. Lama...baru balas dengan ayat standard dia tu. Patut ke aku tak marah?

Pagi tadi aku jadi pompuan normal. Pompuan normal dia merajuk. So, aku merajuk betul tadi. Pagi tu aku pegi tempat, tak nampak dia. Tengok reflection tingkap pun tak nampak dia. Ah, sudah. Tak datang ke? Aku tekad pegi toilet. Ade plak.. Dia tegur aku, aku buat muka masam. Dia wechat, suruh aku senyum. Aku cakap taknak. Tapi bila aku mood merajuk macam ni, aku lagi senang nak borak ngan dia dan dia tak le malu nak cakap ngan aku. Kira cam ada modal la bila buat2 marah macam ni. Dia datang kat aku, cakap "lama tunggu ni". Aku tanya dia "sapa yang lama tunggu skang ni?" Aku tak pernah cakap macam tu sebab kan aku selalu cakap aku faham tapi hari ni aku nak jadi pompuan normal. 

Ko ingat watak Ayda Jebat dalam 'Isteri Separuh Masa' tu dia tak paham ke? Dia paham tapi sebab laki tu masih nakkan dia, jadi dia cuma jadi pompuan normal. Merajuk, buat mengada2, nakkan laki tu teman dia sepanjang masa. Ada satu cerita aku tak ingat tajuk apa. Pelakonnya Ayu Raudhah. Heronya pun tak ingat sapa. Tapi diorang ni kena kahwin kontrak. Laki tu dah ada makwe, dan dia kata kat makwe dia mintak tunggu setahun lebih. Dalam cerita tu, penonton dibuat supaya simpati dengan watak Ayu. Tapi sebenarnya watak makwe ni yang paling sadis. Dia tak salah. Dia dah dijanjikan jadi isteri dan akhirnya dia terpaksa beralah bila hero dah sayang kat bini. Hua, sedih sungguh.

Bukan nak suruh kesian, tapi hati pompuan. Penuh misteri yang kadang-kadang pompuan pun tak tahu. Nah, ni lagu pujuk hati 'janda hujung minggu'.


No comments:

Post a Comment