Sunday 20 March 2016

Sumpah Tak Mudah

Mungkin aku kena privatekan blog aku ni. Dah semakin banyak cerita yang aku kena simpan sorang-sorang menjadikan apa yang jadi dalam hidup aku ni seolah-olah mimpi. Mimpi indah tapi tak tahu bila kena bangun dan hadapi realiti. Mungkin dengan menulis dapat membantu.

Ini rahsia. Sampai bila pun aku takkan cerita dengan sesiapa. Aku tak pernah dating. First dating aku dengan si R dan itu juga last time dengan dia. Kali ni aku dating 3 hari, bukan kat negara sendiri pulak tu. Ke negara seberang. Masa ni dah start nyanyi, "buku merah jangan lupa bawa, moga-moga belum tamat tempoh".

Kandungan detail suka duka trip tu tak perlulah aku cerita cuma benda besar yang pertama kali berlaku kat aku terjadi di sana. Aku dah dilamar K. Dia cakap dia nak jadikan aku isteri dia. Sumpah, serious sumpah aku tak tau apa yang perlu dirasa. Gembira? Tak. Sedih? Tak. Terkejut? Tak jugak. Takut? Entah.

Memikirkan benda-benda yang simple yang jadi antara kami sekarang tak mungkin jadi simple lagi. Aku mungkin akan dibasuh oleh ahli keluarga sendiri. Aku mungkin akan digelar perempuan perampas oleh keluarga K. Aku akan dicemuh kawan-kawan. Aku mungkin akan dipulau oleh semua orang. Mampu ke aku hadapi semua tu?

Dalam semua perkara dalam hidup aku, ini mungkin akan jadi paling extreme yang aku akan buat. Dan benda paling merisaukan aku ialah aku tak risau sekarang ni. Confirm ini bukan jalan mudah. Ini jalan susah dan aku dalam tak sedar dah pilih jalan ni waktu aku rapat dengan K. Niatnya aku dengan K untuk sementara sebelum jumpa yang lebih baik. Malu untuk mengaku dengan K yang aku sentiasa terbuka untuk perhubungan baru walau kami dah serious. Tapi apa yang boleh aku akui, satu2 yang datang aku tolak dengan bayangan K dalam kepala aku. Mungkin juga yang datang tu aku tak kenal, tak berusaha untuk mengenali aku dan lack of something yang ada pada K. Ayat manis K yang kadang-kadang langsung aku tak percaya. Aku selalu cakap kat dia susah aku nak percaya dia tapi dia convince kan aku yang dia ikhlas dan hanya cakap macam tu kat aku. Aku masih tak percaya which is good sebenarnya untuk aku.

Masih ada ruang persoalan waktu dia melamar aku. Masih samar apa yang akan berlaku dengan keluarga dia sekarang. Aku jadi nombor berapa sebenarnya. Kalau aku yang ke-2, sanggup ke aku berkongsi. Kongsi makanan pun kedekut apatah lagi nak kongsi suami. Sekarang ni kalau dia senyap lama, tak mesej pun aku dah boleh jadi sangat jealous. Apa dia buat? Dia spend time dengan wife, dengan anak2 ke? Itu hak dia. Itu pun hak family dia yang perlu dituntut daripada dia. Aku faham tapi kadang2 emosi mengatasi rasional. Sudahnya dalam ketaktahuan aku tu aku merajuk. Bersikap dingin dengan dia sebab bila emosi menguasai, aku terfikir dia cari aku bila dia nak kat aku je. Tapi bila berfikiran rasional, aku fikir dia dah habiskan masa setiap malam walau dah lewat untuk aku. Spend 3 hari dengan aku. Itu bukan masa aku. Itu bukan hak aku tapi dia beri.

Aku tahu ini bukan jalan mudah. Aku terlalu takut kebahagiaan sekarang akan kekal ke? Cinta dia pada aku sampai bila? Kami dah jauh, kami dah berat, kami kena bertanggungjawab dengan apa yang dah berlaku. Mohon yang baik-baik dari Allah. Tak tahu Allah terima atau tak. Yang penting mintak saja. Semua dah tertulis, Apa yang berlaku dan bakal berlaku harus redha.

No comments:

Post a Comment