Thursday 11 February 2016

Waze ke IOI City Mall & Bangi Sentral

Cuti raya cina 5 hari buat apa?
Last day cuti yakni hari ni pergi IOI City Mall kat Putrajaya dan Bangi Sentral. Meh aku cite pasal IOI dulu. Hari tu aku dah pegi ngan driver balik dari supplier. Oops! Hehe..1st time pegi aritu macam syok, macam2 kedai ada. Tapi sebab pegi time keje, pegi ngan laki plak tu, so takdela nak rayau beria2. Jadi tadi aku decide pegi sekali lagi. Pandai dah jalan...ok, guna waze. Tapi pandai dah guna waze. Dah tak terlepas simpang, pastu nak kene u-turn. Bagus2. Pat myself at the back.

Sampai dalam kul 11 lebih. Banyak parking available. Masa aku balik pun, parking tak full. Mungkin sebab weekday atau mungkin banyak parking. Tak taula. Tapi kiranya dapat parking elok2 siap reverse parking. Bagus2. Pat myself at the back.

Nak cari apa kat sini. Takde list barang pun. Tapi teringin nak cari kemeja putih labuh, bag untuk K, handbag dan sandal untuk aku. Dan...semua ni dapat. Dengan puas hati. Tak taula K suka ke tak bag ni tapi kalau dia tak suka, biar aku je pakai. Mahal gak. Rasanya lagi mahal daripada bag Puma aku yang dia suka tu. Dibandingkan dengan bag-bag lain kat kedai tu, bag ni murah tapi bila dibandingkan dengan bag kat Al-Ikhsan, bag ni kategori mahal. So, okla tu. Nice buy. Bagus2. Pat myself at the back.

Pastu nak cari handbag. Hala tuju ialah House of Leather sebab bulan birthday ni aku dapat voucher birthday diskaun 50%. Sebelum pegi House of Leather kat tingkat atas, singgah dulu kedai2 lain kat bawah ni dan antara yang menariknya adalah butik Fossil. Masuk je dah dihidangkan dengan design2 bag yang cantik2. Simple dan nampak rustic. Salesmannya pun comel dan sangat membantu. Mungkin sebab dia comel maka aku tak rasa dia annoying dok ngekor aku. Aku pun tengok2 dan poyo2 tanya mana bag leather sebab aku nak leather. Bagi tahan sikit, takdela kejap pakai dah terkopek2. Aritu aku pergi kenduri pakai bag terkopek2 kau. Ingat sikit je, rupanya dah merebak2 kopekannya. Segan pulak. Kembali ke Fossil, aku pegang satu bag. Tu new arrival katanya. Siap keluarkan kertas2 kat dalam tu. Aku pun dah belek2, try2. Katanya bag ni kembali dengan design kunci. Tahun 2013, dah stop design ni, ni datang balik. Owh...baru ku tahu design kunci bagai ni. Masa aku belek2 tu, tak nampak pulak kat mata aku ni tag harga dia. Aku pun taknak tanya sebab dalam hati cakap aku nak pergi House of Leather dulu lepas tu kalau takde yang berkenan, aku datang balik sini.

Dipendekkan cerita lepas dapat kemeja putih panjang kat H&M, aku pun pergi ke House of Leather dan tengok ada sale kat sini sampai 50%. So, kalau aku pakai voucher birthday aku 50% ni, adakah aku akan dapat free??? Haha! Tak sempat nak tanya, aku tengok2 takde satu pun yang berkenan. Langsung takde. Rugi ni tak pakai voucher, tengok pulak purse. Takde gak. Atau mungkin aku dok pikir bag kat Fossil tadi. So, aku pun keluar dari kedai sebelum sempat salesgirl dia approach. Tu la, sapa suh tak gajikan salesman hensem. Kalau tak mesti dah stop dah.

Turun balik masuk Fossil, dan buat2 macam 1st time masuk. Nasib baik ada beberapa customer lain dalam tu. Pegang satu bag, tengok dalam, takde price tag. Kene tanya ke harga dia berapa. Tengok purse pulak. Masa belek dalam tu, sorang salesman dia approach, bukan yang tadi. Tengok price tag, harga purse tu RM300++. Rasanya bukan leather ni. So, otak pun buat calculation, kalau harga purse 300 lebe, bag mesti 2 kali ganda kot. Pernah je aku beli handbag 500. Tapi tu pun lepas diskaun 50% dapatla 200 lebe. Kat House of Leather la, tapi kat Mid Valley. Kalau kat sini, takde sale dan aku takkan nak berhabis setengah ribu untuk bag saja. Jadi aku pun terus keluar. 
Harper Large Saddle Crossbody

Balik ni tadi, aku cek kat website berapa harga handbag Fossil. Nauzubillah nak oi...rupanya harga dia boleh cecah seribu lebih. Yang dalam gamba ni, yang aku dok belek2 ni harga dia USD198. Kalau RM198 pun kira mahal bagi aku. Tengok website yang jual bag Fossil kat Malaysia macam Lazada. Bag lama2. New arrival ni takde lagi, ribu riban nak oi...tak mampu mak nak oi...Naseb baik la aku tak tanyakan harga dia kat salesman tu, kalau tak, mau terbelalak bijik mata aku ni dan mau juga tercampak bag ni kat dia dan terus berlari keluar dari kedai ni sambil histeria. Ok, melampau.

Tapi nak jugak handbag so aku masukla Parkson dan didapati harga bag kat sini affordable oleh aku si gadis desa ni. Maka mahu beli bag Sembonia. Hati berkenan bag 300 lebih yang tergantung tapi nasib baik otak cakap baik tengok yang berlonggok dalam rak tu. Banyak sikit diskaunnya dan Sembonia jugak ape...Maka berjaya la mendapatkan bag Sembonia dan sepasang sandal Alain Delon yang kalau tak dipakai nampak seperti kasut opah2 tapi bila sarung je, nampak stylish. Ok, melampau..tapi betul tau. Harga untuk 2 benda tu, tak sampai 300 pun. Lagi murah daripada purse Fossil.

Masa ni perut dah lapar dan teringin nak makan kat Dubuyo tapi macam segan pulak sebab tu time lunch dan ramai orang so baik ambik yang boleh take away. Cari yang takde kat Seremban (kot?), Auntie Annie's je pun. Original tambah salt and butter. Masin oit, tapi sedap. It has sweet, savory and umami taste. Btol ke term tu? Ntah...

Malam sebelumnya dah survey syurga tudung di Bangi membawa aku ke Bangi Sentral. Pandai aku cari jalan atau sekali lagi pandai dengar arahan Waze. Banyak betul butik2 kat sini. Butik yang biasa aku dengar cam Zawara, Sugarscarf, Bella Amara, Radiusite dan macam2 lagila. Sebelum keluar kereta dan berpusing cari parking tu memang bersemangatla niat nak masuk setiap kedai dan rasa setiap fabrik dengan tangan aku yang tak basuh pun pas makan pretzel tadi. Haha. 

Semangatnya tu tahan 2,3 kedai terawal je. Satu, sebab sini style butik2 kene tekan loceng, bukak kasut bagai. Pastu nak kuar, kena tekan butang sendiri di mana kena cari pulak butang tu kat mana. So, aku ngekor je sapa nak masuk butik. Takyah tekan loceng sendiri dan sebenarnya supaya mereka ada customer selain aku. Takdelah rasa awkward sangat nak keluar time diorang cakap terima kasih kuat2. 

Kedua nya pulak, takde yang berkenan. Aku nak cari shawl corak tapi takde yang menarik dan aku sebenarnya tak reti plak cemane nak pakai. Pastu tengok jahitan dia biasa je. Kalau kat Zanrias ni at least dia jahit tepi kemas2 dan sesuai la harga dia 30 lebih. Ni jahit jelujur tepi je pun dekat nak 40. Ntah, aku tak reti pilih kot pilihan masa kini ni. 

Ketiga nya pulak. Kedainya bertingkat2. Tingkat2 atas ni aku tak pergi langsung. Ada 1 kedai ni macam menarik bunting dia. Tapi belah dalam. Dah sampai pintu dia, tak reti plak nak kena bukak kasut ke tak ni. Takde kasut kat luar. Last2 aku keluar balik. Kalau pergi ngan member blehla nak rayau tak ketahuan, ni sebab sorang pastu fesyen cam tak kena plak dengan fesyen2 orang2 di situ. Aku pakai jeans fit ngan blous lengan panjang lipat lengan, shawl satin biasa2, pastu pakai sandal yang boleh dikategorikan sebagai selipar jugak. Orang lain cam pakai blous labuh, pakai jubah, tudung ala2 hipster gitu. I am so out of the league. Jadi untuk butik2 hujung tu aku jenguk je dari luar. Pastu diorang punya kedai ni alahai suramnya la. Bukan nampak pun isi dalam. Nampak je patung pakai jubah2 hipster, tak jadi la nak masuk. Jadi sudahnya dari kaki lima kedai, aku jalan kat jalan raya terus. Nampak signboard je. 

Sini banyak kafe2 hipster. Sekali lagi sebut hipster sebab decoration dia tu. Siap ada vespa dalam kafe. Sini la kot shooting program2 tv yang ala2 hipster tu. Dengan izin sebut sekali lagi. Mungkin aku tak cukup hijabista lagi untuk berkunjung ke tempat2 macam ni. Best je kot kalau pergi dengan member2.

So, camtula kisah cuti saya. Ha, macam karangan bahasa melayu darjah 3. Macam biasa semua ni buat sorang2. Sejenis yang suka walau ada la tercuit sikit2 jeles bila tengok orang jalan dengan member, dengan boyfriend, dengan family. Takpe, ade tu nanti. Masa tu nanti sejenis yang suka shopping companion gitu kan. InshaAllah, ada tu. Jangan putus harap. Ada...






No comments:

Post a Comment