Monday 4 January 2016

Sebab Kita Nak Jadi Lebih Baik

HAPPY NEW YEAR!!!

Selamat tahun baru 2016. Dah masuk 4 hari dah pun. Achievement in 2015? Got myself a what so called boyfriend. Duh, not proud of it though...tau kan kenapa..? Dari segi kerja, rasanya tahun ni tahun kurang masalah besar, dah senior, dah pandai handle masalah dan dibantu oleh aura positif dari K. Tapi yang tak sukanya pasal diri di tempat kerja ialah aku dah macam self concious meaning sibukkan pasal appearance diri. 

Sejak tukar uniform baru, aku pakai tshirt dan tempat kami pulak dah pindah ke bahagian ofis, so aku pakai tudung cantik2, pinkan kat luar, gayakan cantik2. Ni la peluang aku nak pakai shawl aku yang banyak2 tu yang sebelum ni aku hanya pakai bila keluar. So, bila aku pakai shawl tu, nampakla bergaya sikit tapi shawl tu tak reti nak terletak elok2. Kang tepi tu dah tak kelepet pastu betulkan dengan freestyle pastu muka nampak bulat pastu pergi toilet, berdiri kat cermin betulkan. Not proud of myself doing that. Lagi teruk kalau ke belakang sebab takut terserempak dengan K dan ingin kelihatan nice depan dia so, sebelum bekerja tu sempat singgah toilet, betulkan apa yang patut. Sungguh tak bangga dengan habit ni sebab aku bukan macam tu dulu. 

Masa mula2 masuk kerja pakai jaket saiz kecil tapi masih besar kat aku. Tak gaduh nak alter, siap lipat lengan dan member tempat kerja lama panggil aku makcik cleaner. Tak pandai pakai perfume, tak mekap, pakai lip ice yang tak sempat tengah ari dah kering. Pakai tudung ada awning siap masuk dalam dan sebelum gaji pertama pakai sport shoes Form 4 yang dah buruk. Lepas tu kan pagi nampak presentable, menjelang tengah hari dan buat kerja penat2, muka akan jadi sangat kusam siap orang tegur "Ain, muka nampak...." ayat tak habis, aku sendiri pegi sambung, "hitam kan?' Langsung tak gaduh nak pegi toilet elokkan sikit muka tu. Jalan tunduk taknak pandang orang sebab satu, aku tak kenal orang dan orang tak kenal aku. Lagi satu malu, confident takde.

Dah lama sikit kerja, aku dok dengar perkataan collagen dan teringin nak cuba so aku beli collagen total image bentuk pil. Alhamdulillah, muka aku naik sikit serinya lepas berapa lama pakai. At least takdela kusam sangat. Sekarang aku pakai Aura White. Sorang pun tak tau. Aura simpan sorang. Bukan apa, nak bagitau pun buat apa.  Ada yang perasan perubahan. Bukan nak bagi putih melepak pun tapi nak bagi naik seri dan taknak nampak kusam je. So, sikit2 konfiden tu naik. Dah rajin tegur orang. Satu, sebab dah saka ramai dah kenal dan satu lagi sebab kawan dengan orang yang ramah tamah ajar aku untuk bersosial dan beramah tamah jugak dengan orang. 

Tahun ni macam mana? Apa yang nak dikekalkan dan apa yang nak diubah?

1. Nak kahwin. Umur dah 29 so tahun ni mohon ditemukan dengan bakal suami dan tamatkan zaman bujang dengan riang ria dan penuh barakah.
2. Kerja sungguh2. Jangan dok pikir sangat K tu. Dulu boleh je kerja jumpa tentang mata. Ni dah kenapa malu2 pulok?
3. Nak tambah sedekah. Ingat, rezeki kita dapat tu ada bahagian milik orang lain.
4. Jangan boros. Menyimpan, Kata nak kahwin. Duit dapat mana, gali lubang?
5. Tambah ilmu. Rajin baca suratkhabar, ketahui isu semasa. Jangan dok baca FB je.
6. Tak mau marah-marah, sedih-sedih, emosi-emosi. Dah tua dah. Kan tahun ni nak kahwin...
7. Jangan gatal, jangan gedik, jangan perasan cantik. Oh, pleaselah!
8. Cari peluang baru. Mungkin susana baru akan selesaikan kemelut hati.
9. Tak mau sombong tapi kekalkan sifat pendiam. Cakap perkara baik, kalau tak, lebih baik diam.
10. Jaga hati, jaga diri.
11. Hidup sihat, makan sihat, exercise sikit would you...
12. Jadi wanita perkasa. Jangan lembik!
13. Jangan kalut, tenang, tegas. But, be likable. Follow rules no.7
14. Tolonglah jangan dengki dengan orang. Apa yang orang ada, tu dia punya. Jaga bahagian sendiri.
15. Jaga solat, baca Al-Quran supaya jangan lupa.

As I said before somewhere mana tah. Dalam otak aku ni ada satu kotak tertutup rapi. Kalau keluarkan isinya maka serabutlah otak tu. So, biar dulu, tutup dulu. Lihat dari lubang kecil as a reminder for myself. Sebenarnya makin lama makin banyak barang dalam kotak tu tapi biar dulu. Masih belum sedia nak buka dan rungkai.


No comments:

Post a Comment