Sunday 1 November 2015

Bila Kata Makan Diri

Betul lah apa orang kata. Jangan mengata orang, jangan burukkan orang. Antara sebabnya ialah tanpa kita sedar, kita buat apa yang orang tu buat malah mungkin lebih teruk. Jujur aku cakap, aku kutuk gila-gila orang yang kawan dengan suami orang. Marah betul aku, katakan yang perempuan ni tak fikir ke orang tu dah ada nak bini. Dan sekarang,...konon-konon masih tegakkan benang yang basah dengan kata at least aku bujang, belum ada suami.

Hari tu, aku marah betul dengan couple yang mengada-ngada depan aku. Tercuit sana, tercuit sini. Tahun yang sama, aku pun mencuit-cuit. Sekali lagi aku kononnya tegakkan benang yang basah dengan kata at least aku tak buat depan orang.

Aku ni dah lewat nak nakal. Orang lain dah buat apa yang aku buat ni masa umur 18 tahun, sekarang mereka dah jadi sangat baik. Dah kahwin dengan pasangan masing-masing, ada anak dan jaga aurat dan perlakuan. Aku pulak jaga semua tu 10 tahun lepas dan jadi nakal 10 tahun lambat daripada mereka. 

Sumpah, tak pernah aku imagine untuk jadi macam ni. Kali pertama rasa cinta dan dicintai. Kali pertama rasa rindu dan dirindui. Dan macam-macam lagi kali pertama yang tak dapat nak diluahkan dalam blog ni. Ada masa aku cakap, sesiapa saja yang masuk meminang, aku terima sebab mungkin itu je caranya untuk lepaskan diri dari belenggu cinta yang tak patut ni. Tapi...rupanya aku sayang dia. Terlalu sayang untuk pergi. Mungkin aku akan juga jadi terlalu kecewa tatkala dia tinggalkan aku satu hari nanti. 

Satu lagi kan, kalau kita rasa kita buat tu benda salah, kita akan terasa. Tiba-tiba lirik lagu, filem, drama, berita, semua rasa macam ada kena mengena dengan kita. Contohnya, hari tu tengok filem 'Cinta Paling Agung' dalam bas. Faham jela kalau dalam bas, memang terpaksa tengok. Boleh je nak tidur tapi sebab rasa macam ditepuk-ditepuk di muka bila terasa kena sangat dengan hidup sendiri. Aku ialah Dewi dalam filem tu. Walau belum cukup serius sampai nak kahwin, walau watak Aaron Aziz tak sama dengan K tapi nasihat mak dan ayah Dewi cukup tepat kena kat muka aku. Kasih sayang watak Siti Saleha terhadap suaminya betul-betul merentap hati aku. Dan rasa layakkah aku untuk dapatkan lelaki seperti diperkenal mak ayah Dewi kepada Dewi. Warak dan alim.

Aku tulis di blog ni waktu aku tenang dan rasa neutral. Maklumlah...aku kan janda hujung minggu. Jadi 2 hari ni mesej agak jarang-jarang. Dia sedang fokus dengan kotak hobi dia dan sekarang mungkin kotak family dia pulak. Jadi kotak aku ni dia bukak dan tutup bila-bila dia nak. Selalunya niat memang nak marah, nak merajuk tapi selalunya jugak tak jadi. Satu sebab faham, satu sebab sayang.

Satu hari nanti mungkin aku akan ditemuramah Nona dalam segmen Fokus, 'Office Wife' tapi kalau boleh pada waktu tu aku nak dikenali sebagai "Gayah, bukan nama sebenar. Kini telah berkahwin dengan pasangan pilihan dan mempunyai 2 orang cahaya mata. Gayah kini bahagia bersama keluarganya yang tercinta tapi suatu masa dulu pernah menjalin hubungan cinta dengan jejaka di tempat kerjanya yang sudah beristeri dan mempunyai anak". Muka tutup sekerat-sekerat. Kalau boleh jangan kasi nampak muka langsung, suara tukarkan suara chipmunk. Sebab ini rahsia...simpan sampai tutup mata.


No comments:

Post a Comment