Friday 22 August 2014

Tak Bertajuk

Pernah tak rasa sayu sesangat sampaikan menangis tapi tak tau sebab apa. Itulah yang terjadi pada aku sebentar tadi. Menangis dan tiba-tiba teringat kat mak. Ya Allah, orang yang dah takde mak je yang tau perasaan ni macam mana. Rupanya dalam satu keluarga, mesti ada mak dan ayah, kalau tak, tak lengkap. Sebab, ada benda yang mak je faham dan ada benda yang ayah je faham. 

Mak ni, tempat aku bercerita, mengadu nasib, berkongsi gembira, meluahkan rasa. Walau sebodoh mana pun aduan tu, dia akan layan dan buat kita rasa ok balik. Aku pernah telefon mak waktu form 4 mengadu yang akak form 5 ni suka sangat pakai tudung aku. walau aku simpan dalam locker pun, dia rembat jugak. Akak ni kata mak dia tokey butik tapi tudung bawal 10 hengget aku tu jugak menjadi feveret dia. Dalam semingu, 2,3 kali pakai. Bila aku mengadu kat mak, mak sampai cakap "nak mak datang sekolah cakap kat budak tu ke?" Sampai macam tu sekali mak backing aku. Tapi aku cakap tak payah, nanti aku kunci locker aku biar dia takleh nak rembat macam tu je.

Tapi perangai mak ni, dia suka bandingkan orang. Anak orang lain tak boleh lebih daripada anak dia. Kat situ ayah bijak sikit nak pikir yang apa salahnya anak masing-masing berjaya. Tapi ayah bukan tempat mengadu yang baik. Masa aku 1st day LI kat MDKP, aku call ayah pagi tu dan aku terlupa nak tekan end call. Ayah aku pulak memang tak reti tekan end call kat telefon dia. Sudahnya bateri aku habis kredit, dan habis bateri. Balik tu hujan lebat, aku tak dapat nak suruh ayah jemput. Sudahnya aku dengan tak berpayung, mangharung hujan dari boghang (seberang) ke rumah. Habis lencun. Marah diri sendiri sebab tak tekan end call dan tak bawak payung dan marah kat ayah jugak sebab tak penah reti tekan end call. Orang dah basah lencun, tapi hati memang hot. Dah beria aku membebel, ayah cakap, "ayah dulu lagi susah". Tak perlu aku nak pertikaikan apa perbezaannya ayah aku dan aku. Walau banyak tapi ayat tu cukup buat aku sedih dan sakit hati. Maghrib tu aku meraung terduduk kat almari dapur sebab teramat sedih. Sedihnya lagi sebab memikirkan kalaulah mak masih ada. Tu adalah antara ayat yang seolah macam tak redha dengan kepergian mak. Malam tu bengkak mata menangis tapi tak tau ayah tau ke tak. 

Start dari hari tu, memang janji dengan diri taknak mengadu apa-apa kat ayah. Dan banyak kes lain yang menyebabkan perkataan aku kat ayah jadi makin sikit. aku rasa mungkin ada hari perkataan kami cuma ' Assalamualaikum' dan 'Waalaikumussalam'. Bila akak balik, ayah orang paling suka sebab dia dapat cerita semua benda dengan akak. ada benda yang dia cerita jugak kat aku tapi dia cerita kat akak 80%, kat aku cuma 10% . Aku tak kesah pun sebenarnya. Jujur tak kesah tak tau kenapa. Kalau adik beradik balik pun, aku tak bercakap, jauh sekali nak bertanya pulak pada diorang. Aku dengan dunia aku. Tapi yang peliknya, walau aku ni tak attach pun dengan family tapi kenapa bila aku nak ada boyfriend, aku pikir family dulu? 

Aku selalu fikir macam mana aku nak cakap dengan keluarga. Kalau ada lelaki yang serius dengan aku dan nak jumpa keluarga aku, dengan siapa aku nak cakap? Apa ayat yang aku nak cakap? "Yah,ada orang suka kat ayang, keluarga dia nak datang merisik," Boleh ke macam tu. Lepas tu mesti ada banyak soalan-soalan bonus kan lepas tu. Sekarang ni bila fikir pun rasa mesti malas nak explain panjang-panjang. Tapi, memang takde pun. Sebelum orang serius, aku dah potong dulu. Keluarga aku tak normal. Kalau kawen dengan aku mesti boring. Aku pun bukan baik dengan sedara mara. Time raya, kita nak buat apa? Nak pergi mana? Rela ke lelaki tu duduk melanguk dengan berbaju melayu di hari raya bersama keluarga aku? Aku dahla jenis tak cakap banyak dengan family aku. Mereka kata aku suka privasi. Mereka kata satu hari aku kena korbankan privasi aku. 

Aku sedang korbankan privasi. Aku nak duduk sendiri tapi aku risaukan ayah. Aku nak duduk rumah sendiri, urus diri sendiri, tapi aku risaukan ayah. Aku nak duduk sendiri, bebas keluar rumah pergi berlibur dengan sesiapa je, tapi aku risaukan ayah. Aku takut ayah meninggal sorang-sorang takde sape di sisi. Ini pengakuan aku, aku duduk kat rumah ni bukan nak jaga ayah. Ayah yang jaga aku sekarang, ayah jaga makan aku, bayar bil api air. Tapi aku nak tau ayah sentiasa ok. Sentiasa selamat. Selamat pergi masjid, selamat balik masjid. Selamat duduk rumah. Bangun tidur setiap hari. Rumah  kemas dan bersih, walau lebih kurang tapi taklah berselerak sangat. Lepas anak-anak buah balik, rumah dalam keadaan normal sebab ayah tak suka perubahan. Ini yang aku nak tengok, ini yang aku risaukan. Ini privasi yang aku korbankan sekarang.

No comments:

Post a Comment