Monday 30 September 2013

Tema Fotografi Impian

Assalamualaikum,

Hari ni nak tulis sesuatu yang berbeza. Sebenarnya ini merupakan impian saya. Tak tahulah bila impian ni nak terlaksana tapi saya cuma nak share dan mungkin beri idea pada sesiapa.

Saya suka sangat ambil gambar. Sejak kecil saya tak pernah lokek senyuman waktu bergambar dan akan ikut cakap orang yang suruh saya buat gaya itu ini. Ibarat macam seorang model yang ikut cakap pengarah fotografi. 

Ada kisah sedih di sebalik impian ini, tapi kita taknak tahu pasal tu sebab saya cuma nak kongsi tema fotografi impian saya.

1. Bubbles
Hanya dengan sebotol buih yang murah (tak pastilah berapa ringgit sekarang), tiup dan capture the bubbles before they pop!


2. Payung berwarna-warni
Saya ada payung macam ni yang saya beli di pasar S.Alam dengan harga RM12 kalau tak silap. Dah bertahun simpan kat rumah tak pakai sebab memang beli dengan tujuan nak bergambar, tapi...let's just say, belum berkesempatan.

3. Dengan kucing
I love my cat. Tapi memang susah sangat nak bergambar dengan dia tanpa merasa penat bila guna self timer. Bukan ke best kalau ada photographer yang nak ambil gambar saat-saat sweet camni.
4. Di jalan raya
Kalau boleh nak berdiri di tengah-tengah kesesakan kenderaan. But, empty road will also do.

5. Dalam keretapi
Di landasan keretapi, itu dah cliche. Try bergambar dalam keretapi pulak. Kalau ramai orang dalam train lagi bagus. But you must be stand out from others to be spotted.

6. Di tengah padang
Hanya padang rumput yang menghijau dan langit biru. Boleh letak simple props macam kerusi atau wind spinners.

7. Ala-ala musim luruh
Tak perlu pergi negara empat musim nak merasa daun luruh waktu autumn. Dengan daun durian yang tak bersapu depan rumah pun boleh. Tak pun daun pokok getah kat kebun getah belakang rumah. Tapi kena tahan dengan love bites from nyamuk la.

8. Black and white
Cliche tapi bila kena dengan subjeknya, gambar akan jadi sangat hidup. Bila warna jadi faktor untuk kecantikan, mari fokus hanya dengan 2 warna saja.

Harap idea di atas membantu dan saya juga harap impian saya tercapai. Peace!

P/s: Gambar-gambar diambil dari google image. Of course it's not me in these photos.Thehehe
 

No comments:

Post a Comment