Friday, 6 February 2015

Terima Kasih Kawan

Baru aku tau...tapi dah terlambat. Dia dah nak kahwin bulan depan...

Aku tau dia suka kat aku tapi aku tak tahu yang dia serius suka kat aku, Aku ingat dia main-main, gurau-gurau sebab yela.. kan aku sorang je anak dara kat section tu. Tak sangka pulak dia memang suka sungguh dengan aku. 

Kak A bagitau aku tadi. Dia bagitau Kak A, dia suka kat aku since dia mula masuk kerja. Masa tu kami tak baik sangat, tak bercakap pun, Dah agak lama baru dia cakap dengan aku. Masa tu pun aku tau dia dah ada girlfriend, dah nak bertunang. Aku pun anggaplah yang dia main-main cinta monyet je dengan aku. Bak kata term sekarang - office couple. Jadi, tadi tu, aku betul-betul tak sangka.

Kadang-kadang aku risau juga kalau terapat sangat dengan dia. Nanti dia ingat aku terhegeh-hegeh nak kat dia sedangkan dia dah tentu2 dah bertunang. Pernah selalu aku fikir, "walau macam mana pun aku baik dengan dia, sah2 dia cintakan tunang dia je". 

Aku pun tak tau nak cakap apa. Terima kasih la sebab buat aku rasa dihargai. Ada rupanya orang suka aku dari jauh. Cuma mungkin tak berani nak luah macam sesetengah orang. Aku pulak memang fail la bab nak bagitau perasaan sendiri ni. Aku doakan kebahagiaan kau dengan bakal isteri kau. Tolong doa aku dapat suami yang terbaik untuk aku.

Kami...

Tuesday, 3 February 2015

Tak Kesah La

Aku tak tau apa aku rasa. So bila menulis, aku mencari dan memberi jawapan. Jawapan yang aku nak, bukan semestinya betul.

Hari jumaat lepas, aku dikejutkan dengan panggilan telefon daripada Kak A. Selalu yang call aku malam2 minggu ni family aku, bagitau nak balik atau suruh bagi makan kucing. Ni Kak A yang membawa berita S patah kaki. Terkejut aku dengan berita tu, tapi lepas tu aku mula sangsi bila nama N dikaitkan dengan berita ni. N bagitau Kak A berita ni pastu Kak A bagitau aku. Macam mana N tau S patah kaki? 

Ceritanya tu buatkan perasaan simpati aku ni bertukar jadi benci. Konon ceritanya S jemput N balik kerja pastu sebelum balik rumah, S singgah main futsal. N tunggu dalam kereta dan lepas tu tup2 S patah kaki. Ko boleh percaya cerita cenggini? Aku suruh Kak A confirmkan balik sebab Kak A ni selalu tertipu. Lepas tu aku dapat lagi call dari Kak A yang mengesahkan berita tersebut. Aku tak cakap apa masa dia bagitau. Langsung. Aku ha..ha.. kan je (ni bukan haha gelak tu). Maksudnya mengiakan je tanpa cakap apa2 pun. Kak A cakap, dia nak pergi melawat tengah hari esok. Lepas tu pandai pulak cakap kalau nak ikut, nanti bagitau, kalau tak dia naik teksi je. Nampak? Pancing nak tumpang.
Malam tu aku terfikir lagi benda ni dan masih percaya 50, 50. Betul ke patah? Kenapa N bagitau Kak A. Kenapa bukan housemate S bagitau kat semua kawan2. Kenapa si N budak baru masuk rasanya tak sampai sebulan tu yang bagitau.

Pagi tu, memang berat hati aku nak pergi tapi nanti dikatakan tak pikir kawan2. Aku tak decide lagi sehiggalah Kak A call. Aku pun main cakap je, aku nak pergi petang sikit. Kak A pun cakap nak pergi petang sebab tengah hari tu S operate. Lepas lunch, baru aku bagitau ayah aku nak pegi hospital. Mulanya ingat nak pakai selebet je. Tapi Kak A mesej mintak singgah dekat Jusco katanya nak beli kasut sukan baru. Hampir aku menyumpah dia. Dia memang ambik kesempatan betul kalau naik kereta aku. Suruh hantarkan pergi sana sini. Ni pergi hospital kot, bukan pergi kenduri nak singgah2 bagai. Gigih jugakla aku pakai contact lense dan eye shadow sikit. 

Kami sampai hospital dalam dekat pukul 5 petang. Ya Allah, baru aku tau betapa tak sukanya aku pergi hospital. Orang tak sakit pun boleh jadi sakit kalau cenggini suasananya. Neves aku nak cari katil S. Macam mana keadaan dia nanti. Pakai baju ke tak. Nak cakap apa nanti. Nak tolong apa nanti. Oh, tak payah susah2. S takde pun kat katil dia. Baru dalam 10 minit dia masuk operation theater, kata perempuan jaga pesakit katil depan. So, kami duduk situ dalam setengah jam borak dengan member2 pastu blah. Lapang gak hati sebab takyah risau dengan apa yang aku fikirkan tadi.
Dalam kereta on the way ke Al-Ikhsan S2, aku agak bengang lagi sebab aku kena jadi driver di hari sabtu ni. Niat aku nak shutdown 2 hari, tapi kena start jugak dia hari sabtu ni. Kena bercakap, kena respon, kena ketawa. Ughh!

Sampai kat Al-Ikhsan, aku cam agak seronok tengok situ ada sale dan kasut baru cantik2. Tapi Kak A pulak macam tak tunjuk minat. OMG. Aku dah bawak kau jauh2 ni, tolong pilih dan bayar je boleh tak? Dia nak pergi kedai satu lagi which aku tau tu kedai untuk lelaki tapi sebab nanti dia ingat aku tak suka pulak, aku ikutkan je. Hambek, takde saiz kaki. Pergi pulak kedai satu lagi, jual stok lama. Tak berkenan pulak dengan stok lama2 tu. Pergi balik kedai first. Kali ni aku duduk biarkan je dia pilih, dan bayar. At last!
Masa tu dah pukul 7. Dia tanya aku nak makan ke. Aku cakap je taknak. Dalam hati memang aku ingat nak singgah Jusco beli donut, tapi sebab dah lambat, malas ar. Dalam perjalanan balik, aku diam je. Kemain laju aku bawak. Kak A konon nak borak. Pegi pulak sebut nama N. Katanya N muram je masa OT sebab teringat kak kekasih hati kaki patah. Damn! Ambik, aku tekan pedal minyak kuat2. Sebut lagi nama pompuan tu.

Seminggu berlalu...
Sebenarnya kenapa aku nak jeles? Aku bukan suka pun kat S tu sebab:
1. S ni perangai macam pompuan. Fesyen pun konon stailo tapi stail orang kampung. Ikut je trend yang terkini. Urban people tak cenggitu ok.
2. Suka mengutuk fizikal orang. Tak sedar diri sendiri macam2 kurang.
3. Pendek. Full stop.
4. Badan berbau.
5. Jalan macam pompuan
6. Cemerkap. Apa2 dia pegang mesti tak selamat.
7. Putih.
8. Suka pegang2 Kak A. Ni pegang yang bila aku tengok, jadi geli.
9. Tak suka/ penggeli ngan kucing. 
10. Suka selfie. Gamba whatsapp tukar 3 hari sekali. Eww!

Aku tak sekali pun mesej dia bertanyakan khabar. Kecuali sekali. Aku ada hantar gambar kat whatsapp. Send 2,3 kali tapi fail. So, tak tau dia terima ke tak and aku pun delete semua sekali. Kak A asyik bagi tau dia kirim salam...kat semua. Lepas tu bagi hint konon-konon S sedih sebab takde sape mesej dia. Nak tau macam mana kak A tau S sedih? Sebab S bagitau N dan N bagitau Kak A. Damn! Bye2!

Monday, 2 February 2015

Pet Shop Senawang

What did I just buy???

Baru ni, aku menghabiskan RM79 untuk barang kucing aku. Yang peliknya, macam mana aku boleh habiskan sebanyak itu? Oh, aku tau, penjual tu pandai membuatkan aku rasa seperti seorang ibu yang teruk. Huk, huk, huk!

Aku kesian kat smoky sebab bulu gugur dan kulit gatal. Habis luka dia garu. So, aku nak belikan dia syampu yang sesuai. Aku ingatkan paling mahal harga syampu tu RM20 je. Aku pun pakai syampu Loreal yang agak mahal bagi aku, harga belas hengget sebotol tu. So aku rasa aku agak mulia untuk membelikan smoky syampu harga 20 hengget. 

Aku pun gagah mengunjungi pet shop kat sebelah Kuali Mas tu. Aku teringat ada kedai tu bila makan ngan Iqbal and the gang hari tu. Aku ingatkan tu kedai Cina. Bila aku masuk, aku dengar tuan kedai tu dok beri penerangan kat pelanggan dia. Aku still ingat dia Cina. Cina yang fasih cakap Melayu macam Cina pet shop kat Matahari Height tu. Ok, budak yang sambut aku tu budak perempuan Melayu, budak lagi. Aku cakap aku nak beli syampu kucing. Dia bawakkan aku kat rak syampu. Wow, paling murah pun RM39. Lepas tu abang tuan kedai tu tanyakan nak beli syampu apa dari belakang kaunter, baru aku tau dia  Melayu. Dia suggest brand Saintail. Seperti gambar di bawah.


Syampu ni harganya RM58 which is way over my budget for my little smoky tapi bunyinya macam bagus bila diterangkan pulak oleh akak tuan kedai ni. Aku pulak nak mengadu nasib smoky mengatakan bulu dia gugur, lalu dia bertanya aku bagi makan apa. Aku dengan tak perasan terbangga sikit jawab bagi Friskies. Konon tak lokek la bagi makanan kucing dekat RM4 setin tu. Itu katanya punca bulu dia gugur. Nasib baik aku tak cakap yang aku campur Friskies tu dengan nasi. Uhuk! Dia suggest aku belikan makanan kucing kering jenama apa tah yang harganya 50 lebih tak sampai 1kg. Masa ni aku terbayang wajah ayah kalau dia tanya berapa ringgit harga makanan kucing ni. Mesti dia exclaim, "MasyaAllah!". Tapi dalam masa yang sama aku merasakan aku seorang ibu yang kedekut sebab taknak belikan makanan yang berkualiti untuk anak2. Huwaa!

Dipendekkan cerita, aku belikan juga makanan kucing jenama Royal Canin yang harganya RM24 yang beratnya lebih kurang macam sepeket gula. Lalu aku bayar dengan didahulukan dengan duit kelab dan aku janji aku ganti balik besok. Sebab aku tak cukup cash dan kedai tu tak terima kad. Masuk dalam kereta, aku pegang kepala. Apa saja duit yang aku habiskan ni?

Nota Penting: 
Bunyi post di atas macam tak best dan seolah memburukkan kedai kucing tu. Tapi sebenarnya itu untuk orang yang tak mampu memewahkan kucing macam aku. Kita memang tak boleh selalu masuk situ. Sebenarnya aku bangga kedai tu dimiliki orang Melayu. Jarang orang Melayu ceburi bidang ni. Malah ni 1st time aku jumpa. Kalau tengok klinik haiwan pun, yang aku tahu sekitar area Seremban, kebanyakannya kaum India punya. So, memang jujur aku bangga. 

Layanan pulak memang bagus. Dia bersungguh-sungguh bantu kita untuk cari apa yang sesuai untuk pet kita. Bukan sekadar duduk belakang kaunter atau paling teruk mengekor kot2 kita nak rembat barang kat kedai dia. Dia bagi penerangan yang sangat meyakinkan tentang produk2 yang dia jual.

Lagi satu, mereka sangat mesra. Siap tanya baru balik kerja ke, suruh drive elok2 sebab perjalanan jauh. Kita seronok dengar walau tadi dah menggigil bagi 2 keping not 50. Jadi untuk pet lovers terutamanya kucing, anda memang dialu-alukan untuk pergi ke kedai ni ok. Nama kedainya PET PARADISE & HOTEL. Kat Bandar Baru Senawang, sebelah Restoran Kuali Mas.

Monday, 5 January 2015

Hanis Zalikha Dilamar Secara Live

Konsert Akhir Gegar Vaganza, melonjakkan Ayai Ilusi sebagai pemenang musim pertama, tapi itu macam bukan agenda utama dalam siaran langsung malam tadi. Yang orang ingat hari ini ialah lamaran Hairul Azreen kat Hanis Zalikha yang mengambil tempat waktu selingan sebelum sesi kedua pertandingan. 

Siapa sangka? Aku tak sangka dan fikiran aku pasal lamaran secara live ni terbawak-bawak sampai hari ni. Aku pikir kalau orang yang expected untuk buat maybe Akim ngan Stacy ke, ataupun Zizan dan Emma Maembong ke, sebagai contoh. Sebab memang diorang ni dah confirm2 mengaku bercinta. Tapi Hairul dan Hanis? Aku baru je baca kat suratkhabar katanya diorang ni tak bersedia bercinta lagi. Walaupun Hanis selalu post gamba dia and Hairul dalam IG, tapi caption tu tak pulak lovey dovey. Macam teman tapi mesra je. So, aku agak diorang ni memang suka sama suka tapi masing2 tak tau. Tapi...semalam...melamar? Wow! Hari ni Hanis post kat IG mak dia tengah cakap dalam telefon cakap "Hanis memang cintakan dia". Wow! Pastu post IG lagi yang dia cakap kat Anzalna Hairul suka nyanyi lagu Kristal part "ku suka, kau suka, nak tunggu apa". Wow!

Yang peliknya, aku yang edgy, aku terpikir benda ni sampai membawak nak tidur. Pagi2 bangun terus pikir pasal benda besar yang berlaku semalam. Macam aku pulak Hanis yang tiba2 hari ni bangun. Daripada status "not single tapi public tak tau" bertukar kepada "bakal isteri Hairul Azreen dan satu dunia dah tau". Aku pelik dengan diri sendiri sebab Hairul Azreen tu bukan Fahrin Ahmad sebab kalau ye, memang aku jeles dan frust menonggeng. So, dah tu kenapa aku terlalu fikir sangat?

Aku dikenalkan dengan Hanis Zalikha melalui seorang kawan lebih kurang tahun 2009. Masa tu aku share video Anas Tahir dengan kawan aku ni kat YM. Anas Tahir ni adik Faizal Tahir yang study kat oversea pastu suka cover lagu. Dengar macam normal kan, tapi yang lawaknya dia masukkan elemen parodi bekas anggota kumpulan Saujana yang telah bertukar arah tu time member tu tengah audition untuk OIAM. Memang lawak giler so, aku share la dengan member aku tu. Pastu tanpa ada synchronisation cerita, dia suggest aku baca blog Hanis Zalikha iaitu inibelogsaya.blogspot.com/ . 
Antara post awal yang aku baca ialah conversation antara dia ngan lecturer dia. Lecturer dia tanya dia pakai bedak apa pastu Hanis jawab dia pakai bedak Miyami Cosway je. Pastu, sekarang...dah jadi retis dah....

Motif? So, aku rasa aku ni macam kawan Hanis Zalikha plak. Baca blog dia, tau dia pelajar cemerlang kat UiTM, adik beradik dia pandai masak, mak dia pandai buat dessert, ayah dia hantar dia ke hulu ke hilir waktu dia belum ada kereta lagi. Dan tiba-tiba semalam kawan tu telah dilamar dan aku tak tau pun dia bercinta. Rasa macam "Eh, sampai hati dia tak bagitau". Pastu nanti nak kahwin dah dan rasa macam "Aku jugak yang single...".

Okla, tahun 2015 aku nak kahwin. Tetibe!

Apa pun, harap korang jadi kahwin, jangan show off sangat. Nanti kot ada plak yang menyampah dan lagi worst kalau kot tak jadi. Yela, jodoh kan ketentuan Illahi. Pastu...erm, tu jela kot. I am not Hanis' friend. Not Hairul's fan. I am just a follower of Hanis Zalikha's old blog post. 

Sunday, 7 December 2014

4 Tahun

Hari tu hari Sabtu. Hari tu hari kerja. Lepas kerja, aku singgah Giant, nak survey meja Jepun sebab tangan sakit main laptop dengan meja takde kaki.

Aku masuk Giant. Ye, dengan uniform kerja jinjing bakul. Pemandangan yang tak comel pun nak dipandang. Aku nak ke belakang, tempat meja Jepun. Kat satu aisle yang aku nak lalu tu, ada 3 orang mamat pekerja Giant tengah lepak borak2. Aku tak segan pun nak lalu kat aisle tu tapi kenapa kaki aku secara automatisnya nak lalu di aisle sebelahnya. 

Waktu tu aku tengah main handphone. Tak boring pun, apa yang ditengok kat handphone tu tak menarik pun dan tak segan pun sampaikan nak kena buat-buat main handphone, tapi mata tu nak juga pandang ke handphone sampailah ke suatu saat, aku angkat muka. Saat ini, ketika ini, aku pandang tepat ke wajah seseorang. Dalam hati aku berkata, "familiarla muka mamat ni,". Selepas saat kami berselisih, hati aku menjerit, "AFIF!"

Otak aku waktu tu tak tahu nak proses apa. Suka, sedih, cuak, malu. Tak tahu. Sampaikan aku berhenti dan pegang sesuatu. Yang aku pegang tu ialah meja Jepun yang aku berniat nak cari tadi. Lama aku berhenti. Cuma berhenti, pegang meja, dan pandang depan. Aku toleh belakang walaupun aku takut sangat kalau2 aku terpandang sesuatu yang memang aku taknak, iaitu bini dia. Aku tak nampak bini dia, aku nampak dia agak jauh kat belakang, pilih barang kat rak menghadap aku, tapi dia tak pandang aku. Aku nampak macam mak dan adik@anak buah dia tengah tunggu dia tapi muka mereka macam pelik. Macam kata kat Afif, "kau nak beli apa tu? kenapa kau belek2 benda tu?" Aku pandang kat meja Jepun tu cuba nak cari harga tapi tak jumpa dan hati aku memang dah tak berminat nak beli meja tu. Aku jalan perlahan2 sambil berhati-hati takut2 terserempak lagi sebab kalau terserempak kali kedua, aku tak tau nak buat apa.

Sambil aku jalan tu, aku fikir segala memori yang tak seberapa aku dengan Afif. Aku minat dia dari start aku masuk kerja, tahun 2010. Sepanjang aku suka dia, aku susah nak jumpa dia di tempat kerja sebab dia kerja shift. Langsung tak pernah terjumpa kat luar. Masa jamuan kat kilang, dia takde. Masa kenduri kawan2, dia takde kecuali kenduri Hafiz, dia jadi pengapit. Waktu tu aku ambil gambar pengantin, tapi fokus kat pengapit. Gambar tu aku buang lepas dia couple dengan pompuan pakai sleeveless.Ceh!
Lepas 4 tahun, boleh pulak terjumpa kat luar. Kat Giant, time aku tengah selekeh balik dari kerja dan paling sadis, waktu dia dah bergelar suami orang. 

Masa aku angkat muka pandang dia tu, dia handsome sangat. betul, tak tipu. Handsome sangat2. Muka dia berisi sikit (dalam hati, aku menafikan dia bahagia lepas kahwin). Pakai jersi Malaysia (kot), jalur2 hitam kuning. Dia dahla putih (teringat dulu renung dia lama2 sebab kulit muka dia mulus gila). Dan aku percaya aku tak berhalusinasi yang masa aku tengok dia tu, dia tengah senyum, tapi bukan pandang aku la, pandang depan. Pada moment yang sangat sekejap tu, dia sungguh sempurna di pandangan aku. Dan kerana itu, aku teringat balik kenapa aku sangat suka dia sepanjang 4 tahun, dan kerana tu baru aku tau perasaan aku. Sedih.

Dia selau like gambar2 aku kat FB dan Insta. Tiba2 dia post gambar dia bertunang. Memang tak pernah sangka sebab saat hampir dia bertunag tu, dia masih like gambar aku. Aku tak sedih pun waktu tau dia dah bertunang sebab dia hanya jalani kehidupan dia. Dia tak curang pun jadi tak jadi sebab juga aku untuk marah.Dan lepas tu dia tak lagi like gambar2 aku.

Raya tahun ni, dia like gambar yang aku post kat Insta dan besoknya dia post gambar dia seorang. Hati aku tertanya, "Dia dah putus tunang ke?" Oh, tak lama tu pertanyaan aku dijawab dengan post bersama caption yang lebih kurang berbunyi begini, "beraya with fiancee," puihh!

29 Aug, ingat lagi aku tarikh tu, waktu dia hantar undangan walimatulurus kat FB. Nampak gaya memang peluang aku dah takde. Takpelah...dia hanya menjalani kehidupan dia tapi aku harap aku takkan pernah nampak post dia atau gambar2 perkahwinan dia. Dan memang takde pun sebab aku tak lagi scroll my FB page atau memang dia tak post gambar2 kahwin dia. Cer kahwin dengan aku, sah beribu2 gambar aku post berserta tag. Ok, dah..jangan berangan. Dia sedang jalani hidupnya dan telah lengkapkan suatu fasa iaitu kahwin. Aku doa dia ok. Ok je, dan dia je ok. Aku doa aku pun akan lengkapkan salah satu fasa hidup aku juga, dan pada ketika tu, aku akan lapang hati untuk tegok kebahagiaan orang lain. InsyaAllah...

Thursday, 16 October 2014

Senyum Lagi - Qierra ft Mark Adam



Kau yang berada
Nun jauh di utara
Mengapa tiada khabar berita

Kau mengapa sunyi saja
Pagi kau di mana
Siang pun tak bersuara

Ohh..bagai nak gila
Ku menahan sengsara
Beratnya di kala bercinta

Ohh..bukan kau sahaja
Ku punya rasa yang sama
Merindu tak terkata

Yang jadi sudah terjadi
Biarkan ia terjadi
Tapi mengapa terjadi..ohoh
Tak mahu kufikir lagi
Tak mahu kufikirkan lagi

Yang jadi sudah terjadi
Biarkan ia terjadi
Tapi mengapa terjadi..ohh
Senyum saja, senyum saja
Senyum lagi

Bagaimana ingin
Ku meluahkan perasaan
Bergolak tanpa henti-henti

Aku pun sebegitu fikiranku bercelaru
Aku bingung, aku buntu
Aku buntu...

Ohh..bagai nak gila
Ku menahan sengsara
Beratnya di kala bercinta

Ohh..bukan kau sahaja
Ku punya rasa yang sama
Merindu tak terkata

Yang jadi sudah terjadi
Biarkan ia terjadi
Tapi mengapa terjadi..ohoh
Tak mahu kufikir lagi
Tak mahu kufikirkan lagi

Yang jadi sudah terjadi
Biarkan ia terjadi
Tapi mengapa terjadi..ohh
Senyum saja, senyum saja
Senyum lagi

lalalalalalalalalalalala
ohhh...

lalalalalalalalalalalala
ohhh...

Yang jadi sudah terjadi
Biarkan ia terjadi
Tapi mengapa terjadi..ohoh
Tak mahu kufikir lagi
Tak mahu kufikirkan lagi

Yang jadi sudah terjadi
Biarkan ia terjadi
Tapi mengapa terjadi..ohh
Senyum saja, senyum saja
Senyum lagi



Jom, ramai-ramai request dan like lagu ni kat radio. Sweet mweet sangat neh!

Monday, 22 September 2014

'I Stop Scrolling my FB Page'

Sejak 30 August 2014 lepas, aku ambil keputusan untuk tak scroll Facebook page aku. Tak bukak? Bukan...still bukak FB tiap2 hari, cuma tak scroll down. Dan rupanya macam-macam yang baik muncul daripada kempen 'Stop Scrolling my FB Page' tu.

Antaranya aku ada lebih banyak masa untuk benda lain. Yela sebab rupanya banyak betul masa berhabis dengan tengok status2 FB daripada kawan2. Jadi, bila dah decide untuk 'Stop Scrolling my FB Page' aku ada masa untuk:

1. Baca surat khabar
Setuju atau tak bila aku cakap zaman kau belajar dulu, kau lagi pandai daripada sekarang? Aku setuju. (sebab aku yang cakap kan..) Dulu pengetahuan am aku lagi meluas. Aku kenal semua menteri2. Setidak-tidaknya Menteri Pendidikan waktu tu. Kalau sekarang, orang tanya, errmmm...

2. Baca novel
Dulu2, kawan2 sekolah kan ada suruh korang tulis buku autograf dia kan. Aku dulu buat biasa-biasa je. Tulis nama, hobi, alamat, makanan kegemaran segala bagai tu kan. Tang hobi tu, mesti tulis membaca dan menonton TV. Pegh, cliche sangat tapi tu la kenyataannya. Dulu duit takde nak beli novel banyak2, jadi boleh mengulang novel sedia ada banyak kali. Sekarang, bila dah berduit, dah boleh beli banyak buku tapi tak terbaca. Jadi, sekarang aku ada masa untuk dihabiskan baca buku.

3. Pandang dunia.
Aku syukur sangat sebab duduk kat kampung. Pandang kehijauan keliling rumah (kecuali rumah kosong sebelah). Tapi, aku rupanya jarang pandang. Jadi sekali-sekala waktu cuti ambil masa keluar rumah petang2 dalam setengah jam dengan duduk tanpa pegang apa2. tak pegang handphone, tak pegang buku, tak pegang kamera. Duduk dan menikmati alam. Jiran2 pandang dan mungkin mengata "bilala si Ayang tu nak kawen? Umur dah banyak". Bila dah rasa diperhatikan, cepat2 masuk. Cuba dah tu untuk tak pikir apa pandangan orang.

Itu antara yang aku cuba sikit2 buat. Masih belajar untuk mengurus masa yang ada. Konon nak jahit baju, kemas barang, menari tapi stamina tu berbaki sikit je hujung2 minggu.

Kenapa aku decide untuk 'Stop Scrolling my FB Page'? Ia bukanlah sesuatu yang difikir lama. Boleh dikatakan ini keputusan spontan pada 30 Ogos haritu hasil daripada hati yang kecewa. 

Kronologi
29/08/2014 - Baca undangan Walimatul Urus daripada Afif kat FB. Dah tau dia bertunang, dah tau bila2 masa boleh kahwin tapi tak sangka akhirnya jadi juga. Penat suka dia 3 tahun. Penat berangan nakkan dia, tapi tak boleh salahkan dia sebab aku tak usaha dapatkan dia, atau lebih kejam rampas dia daripada tunang dia. Maka, melepaslah sudah...

30/08/2014 - Sebelum makan malam tu mood tak baik, ingat nak gembirakan hati dengan tengok FB. Post pertama, Huzair is enganged. Apa, dia ada makwe selama ni? Kenapa tak pernah display pun. Ingatkan dia suka kat aku sebab tak pernah tak like post aku. Kenapa dia tunang dengan perempuan lain? Oh, rupanya like post FB bukanlah tanda seseorang tu suka kat kau ye. Lesson learned!

Lepas baling phone tu, terus decide untuk 'Stop Scrolling my FB Page'. 
Minggu pertama tu, memang tak bukak langsung, tapi bila bukak email, ada email bertulis Yani mentioned you in comment. So, terpaksa bukak dan hanya bukak notification. Masih balas komen, sebab aku masih nak berhubung dengan orang lagi cuma 'Stop Scrolling my FB Page'. 

Jadi sekarang aku bukak FB, baca notification kalau ada dan baca first post pada wall. Ikut nasibla, siapa jadi yang pertama. Dan aku agak baik hati untuk like. Sesuatu yang jarang aku buat.

Kalau aku tahu hidup akan jadi lebih tenang bila aku 'Stop Scrolling my FB Page', aku buat lama dah, mungkin aku start buat 2 tahun lepas. Bila kawan-kawan aku berderet-deret kahwin dan buat anak. Antara kawan2 aku tu adalah crush aku zaman2 belajar dulu. Bila nampak post kahwin ke, post dapat anak ke, otak cakap "like la post tu sebagai tanda ko pun turut gembira". Tapi hati memang tak boleh tipu, tak boleh nak nafi perasaan jelos tu. Jadi kadang2 like, kadang2 keep on scrolling tanpa stop and like.

So, aku tak pasti la sampai bila aku nak 'Stop Scrolling my FB Page' ni. Mungkin tak lama. Tapi setakat hari ni, benda ni benda bagus dan menyeronokkan!