Thursday 1 October 2015

Jawapannya Ada

Satu, satu jadi penghalang. Bermula dari perpecahan section, perpindahan office, sampaikan pengubahsuaian tangga pun jadi sebab untuk kejauhan kami. 

Mungkin hubungan kami dah lebih daripada apa yang sepatutnya tapi ada kala aku rindu pada kenangan dulu. Waktu dia lalu belakang tempat aku. Waktu dia duduk sebelah aku nak tunjuk barang. Waktu kami berdiri sebelah-sebelah masa meeting boleh kata setiap hari. Waktu dia mengaku kat semua orang aku tunang dia. Waktu dia tak pernah tak panggil nama aku bila aku lalu tempat dia sambil kenyit mata.Waktu dia tiba-tiba datang bisik dia rindu kat aku. Waktu dia mesej aku seawal pukul 8. Aku rindu saat-saat tu sebab mungkin saat tu saat paling bahagia. 

Sekarang? Dulu dia kata dia nak selalu turun bawah tengok aku. Janji kosong. Kata nak selalu mesej aku sebab line internet tempat aku bagus. Janji kosong. Satu benda yang berubah ialah kami selalu jumpa lepas kerja. Itupun aku rasa macam aku yang melebih-lebih. Tahan duduk kilang sampai pukul 7 sebab nak sama-sama balik dengan dia. Kalau balik awal pun, gigih menunggu dia, pergi menyinggah merata-rata, duduk tunggu kat tempat tu sampai dia datang. Kami tak buat apa. Duduk dalam kereta, borak-borak, cerita hal kerja, pengalaman dulu dan ada kadang-kadang dia cerita pasal kehidupan sekarang. 

Sumpah, aku tak faham macam mana hidup dia sekarang. Dia duduk dengan family wife dia. Macam mana dia manage his life between his family and aku, aku tak tahu. Dia bukan dengan aku 24 jam. Bila bukan dengan aku, aku faham dia dengan siapa. Ada antaranya dia cerita masa dia untuk hobi dan minat dia tapi bila ada masa aku tanya dan dia jawab dengan muax, aku faham dia taknak aku tanya lebih. Dia kata yang dia tak pernah tipu aku. Ermm..memang aku tak pernah percaya. Mungkin dia cakap betul tapi dia tak cerita semua. So, apa yang dia tak cerita tu, mungkin sebab dia nak jaga hati aku dan mana ada orang nak cerita hal family kat skandal kecuali masalah.

Dia cakap dia sayang aku tapi ada hari2 dia. Kadang-kadang sedih juga bila mesej goodnight dia takde sayang. Memang dia yang cakap, tapi aku yang rasa. Rasa sayang kat dia dah membuak2. Tapi sampai mana. Dia takkan nak kahwin dengan aku. Dating pun tak lepas lagi. Hari tu sekali je. Itu pun tak plan, plan berterabur je terus pergi. Dia kata nak dating hujung bulan 9. Dah masuk bulan 10 pun. Date entah ke mana, month entah ke mana. Aku faham. Aku tak paksa. Aku ikutkan dia. Dia ada family. Mana dia nak cekau duit, mana dia nak ada masa. Apa alasan dia. Aku kononnya sentiasa available walaupun aku tak tahu macam mana aku nak bagitau ayah aku nanti.

So, sikit-sikit kami ni dah semakin jauh sebenarnya. Dia yang nampaknya jauhkan hati dia daripada aku. Kononnya aku ni ada safe stock, dia taknak, ramai lagi nak. Takyah nak perasan la perempuan. Tapi doa jela supaya dapat suami sempurna dia mata aku. Doa pun macam dah tak khusyuk sekarang. Solat fardhu pun sekadar buat, macam mana nak buat solat istikharah nak mohon petunjuk jodoh. Astaghfirullahalazim...dah jauh sangat aku daripada Allah gamaknya. Orang yang kononnya suka kat aku ni semua dugaan, cobaan nak tengok jujur mana aku nak bina masjid kerana Allah.

Satu, satu mungkin jawapan terungkai kenapa jadi macam ni. Tapi hari esok tak tau lagi. Apa pilihan aku untuk hari esok dan seterusnya. Mohon yang baik-baik. Moga dapat yang baik-baik. "Kita tak boleh jadi orang lain, tapi kita boleh jadi lebih baik"- Adam, Nur Kasih.

No comments:

Post a Comment