Saturday 21 December 2013

Macam-macam Demam

Assalamualaikum,

Sekarang ni agaknya musim demam. Sana sini orang batuk, selsema. Tak terkecuali aku dah 3 hari batuk-batuk, badan tak larat tapi tak ambik MC. Sebab sekarang banyak tanggungjawab di kilang. Ada je sekurang-kurangnya 1 benda penting untuk disettlekan setiap hari. Jadi nak ambik cuti pun rasa tak best.

Ke aku ni taknak ambik cuti pasal aku takut terlepas perkara-perkara menyeronokkan? Tak aku nafikan sejak kehadiran S dalam section aku, aku jadi seronok nak datang kerja. Skandal main-main yang dicetuskan oleh bos aku tu membuatkan aku ni sengih tiap-tiap kali disakat.
Semalam aku dengar S nak pergi interview kali ketiga kat company petroleum. Aku rasa sedih jugak kalau misalnya dia dapat kerja tu, tapi bila aku fikir dalam-dalam aku tumpang gembira kalau dia dapat kerja lagi bagus sebab kerja kat sini pun orang kata dia macam-macam. Sebagai rakan satu section, aku kesian jugak dengan dia bila orang cakap dia macam tu. Dengan kami, dia ok je tapi ada pulak orang daripada section lain yang tak berapa kenal dia cakap itu ini. 

Satu lagi masalah baru aku ialah dengan A. Aku rasa macam orang gila. Gila babeng lagi-lagi sejak dia accept wechat request aku. Aku bagi dia mesej pelik sampaikan dia pun dah takut agaknya nak balas. Ada satu ketika aku rasa aku kena stop fikirkan pasal dia sebab ini tak betul tapi lepas tu aku pikir balik, apa yang betul??? Masa dinner dengan member-member section, bos terbukak cerita pulak katanya ada minah ni tolak cinta A. What, A minat dengan minah tu? Dia tak minat kat aku ke? Ada jugak aku terfikir alangkah bagusnya kalau aku boleh baca fikiran orang. Tak payah tau banyak sekadar nak tau dia ada perasaan suka kat kita atau tak. Senang aku. Kalau dia tak suka, aku tak payahlah segan-segan silu bila jumpa dia. Sebab sekarang ni macam aku bertepuk sebelah tangan dan mengharapkan dia yang buat langkah pertama. 

Satu kelemahan aku ialah aku jarang terima kebaikan orang. Jadi bila ada orang cakap baik-baik dengan aku, layan kerenah aku, kongsi cerita dengan aku, aku jadi cair dan terus anggap aku ada peluang dengan dia walaupun mungkin sebenarnya dia layan semua orang macam tu dan dia layan orang yang dia sayang lebih lagi. Satu malam waktu drive balik kerja sorang-sorang  dan tersangkut jalan jem, aku pernah meraung sebab dalam kepala tak berhenti fikir pasal A. Siapa A? Dia pemandu. Dia tolong hantar aku pergi supplier sebagai pemandu. Aku dah anggap dia macam teman istimewa. Salah ke aku tapi sekali lagi aku bertanya apa yang betul???

Tiap-tiap hari dan kalau boleh setiap jam aku cek telefon kot-kot ada mesej tersesat. Tiap-tiap kali turun ofis bawah, mesti tercangak-cangak cari dia kadang-kadang sampai tertoleh-toleh kepala. Waktu doa lepas solat pun fikir kat dia, minta Allah beri petunjuk kalau jodoh aku dah sampai.

So, aku akan buat apa yang aku rasa aku patut buat. Bukan apa yang orang fikir aku akan buat. Kalau betul, aku akan tahu, tapi ia tak mungkin salah. Tak salah pun suka kat orang kan, kan, kan?

Kucing gedik ni jadi taruhan mesej pertama aku. malu!

No comments:

Post a Comment